Servicevirksomheten blir selvbetjent

EElevatorfoto-1.jpg

INTERNASJONALE ERFARINGER VISER AT KUNDER I SERVICE- OG HÅNDVERKSBEDRIFTER I ØKENDE GRAD ETTERSPØR SELVBETJENINGSLØSNINGER.

For ikke så mange år siden gikk vi til en fysisk bank for å betale regningene våre. Vi hadde bankmapper i hyllen, fylt med viktige papirer og underskrifter. I dag er alt dette erstattet av selvbetjente nettbanker – ikke minst på mobiltelefonen.

Ifølge Mathias Munk Hansen fra GSG Handyman AS står serviceselskapene overfor en lignende revolusjon i kommunikasjonen med kundene.

„I BtC-markedet er det nå allment akseptert å bruke nettbank. Alle har det. Slik vil det også bli i markedet for BtB-tjenester. Noen få fremtidsrettede serviceselskaper har introdusert kundeportaler. Og nå er vi i ferd med å akselerere fra enkeltselskaper som har sett lyset til å bli allemannseie“, sier Mathias Munk Hansen.

Derfor lanserer GSG Handyman AS nå kundeportalen Handyman Connect. Connect er en integrert del av ordrehåndteringssystemet Handyman, som daglig brukes av 45 000 montører og teknikere i nordiske og tyske servicebedrifter.

„Connect er spesielt gunstig for bedrifter som har et langsiktig forhold til kundene sine. Og akkurat som i nettbanken ønsker man å beholde kunden og gjøre det enkelt – for eksempel enklere å bestille på nytt på samme sted. En stor del av omsetningen kommer ofte fra tilbakevendende kunder“, sier Mathias Munk Hansen.

Og hva kan du gjøre på portalen?

„Alt du trenger for å ha et kundeforhold: bestilling av tjenester, tilbud, status og kommunikasjon om pågående arbeid. I tillegg kommer dokumentasjon av utført arbeid. Trenden er at alle kundeforhold du har i dag, skal støttes i portalen“, sier Mathias Munk Hansen.

Han mener at en kundeportal som Connect i første omgang kan gi servicebedrifter et konkurransefortrinn, men at det etter hvert vil bli et kundekrav.

„I fremtiden vil det være en tjeneste som kunden forventer. Og kanskje vil han ikke gjøre forretninger med deg hvis du ikke har det. Vi ser inn i en fremtid der underleverandører – i forbindelse med anbud på serviceavtaler – vil bli møtt med krav om digital kommunikasjon mellom kunde og leverandør“, sier Mathias Munk Hansen, som mener at markedet står foran store omveltninger på den digitale fronten.

„På samme måte som finansbransjen ser fremveksten av nye banker som kun eksisterer i en digital sfære, vil det også komme serviceselskaper som profilerer seg på at en kundeportal er den eneste måten å samhandle på. Dette gjøres for å øke fortjenesten. Da bankene begynte å legge ned filialer, skapte det debatt. Men etter hvert har kundene innsett at det faktisk er enkelt. At de faktisk har flere alternativer.“

Translated with DeepL.com (free version)

Læs flere artikler om dette emne

Handyman Office
Event Modul

Optimaliser ressursene med automatiserte meldingstjenester I en verden der effektivitet og kundeservice er avgjørende for enhver serviceorganisasjon, spiller kommunikasjon en stadig viktigere rolle. Handyman’s Hendelsemodul

Læs mere »
Handyman Office
Servicevirksomheten blir selvbetjent

INTERNASJONALE ERFARINGER VISER AT KUNDER I SERVICE- OG HÅNDVERKSBEDRIFTER I ØKENDE GRAD ETTERSPØR SELVBETJENINGSLØSNINGER. For ikke så mange år siden gikk vi til en fysisk

Læs mere »